Direktlänk till inlägg 25 oktober 2014

Åt fel håll

Av Marie - 25 oktober 2014 09:24

Igår var jag på ultraljud på usö.Var helt oförberedd på att jag skulle få vara på sjukan hela dagen.Anledningen var att min barnmorska var väldigt osäker på om Lillebror låg åt rätt håll,alltså med huvudet neråt.

Pappa var snäll o gick upp i ottan o kom hit o var med My innan han åkte till jobbet.(Hon är leedig från dagis på fredagar)

Det visade sig att Lillebror faktiskt ligger med rumpan neråt så ett vändningsförsök skulle göras ganska omgående.Jag fick lite panik då Jonas var på jobbet o pappa skulle iväg o jobba.Dom förvarnade mig om att det kunde bli en del väntan.Så i panik ringde jag efter Jonas som fick lämna allt på jobbet o till pappa som fick ta semester.Älskade pappa!!

Ringde Johanna o frågade om vi kunde låna en bilbarnstol eftersom Mys var i min bil.O det fick vi så slapp dom sitta inlåsta hos oss hela dagen!TACK!!!

Först fick jag sitta med ett ctg som kollar bebisens hjärtljd,som såg bra ut.

Fick sen vänta en stund på läkaren,som informerade o vad som skulle hända.

Sen gick jag till förlossningen för o vänta på en barnmorska för att få ett rum.O vart fan var Jonas??Panik!!

Till slut hittade vi varann iallafall.O vi fick ett rum o en jätterar barnmorska som tog blodtryck.Mer väntan på att läkaren skulle ringa.Till slut var det dags för en spruta i skinkan.Bricanyl som gör att livmodern slappnar av.Dom varnade mig för att man fick en otäck effekt,att man skulle få hjärtklappning o börja skaka.

O ja för er som nån gång haft panikångest så kan jag säga att det var som o få en panikångestattck injicerat fast utan själva ångesten.O jag som haft panikångest i många år för ett par år sen fick en flashback om hur det var då..Fy fan!!Men fokuserade på att ta det lugnt o andas o det gick över på fem,tio minuter.

Sen kom två läkare o barnmorskan för o göra vändningsförsök.Det gjorde inte ont alls men tyckte det var lite obehagligt,man får även där fokusera på  andas.Dom höll på några minuter men insåg snabbt att Lillebror inte gick o rucka på,envisa unge!

Sen fick vi ligga kvar ett tag till för o ha koll på hans hjärtljud.

Tillbaka till spec mödravården för mer väntan på läkaren.

Sen fick vi komma in till henne igen för o prata om hur förlossningen ska gå till. Hon informerade om både sätesförlossning o kejsarsnitt.Redan innan hade jag nästan bestämt mig för kejsarsnitt.Läkaren var jättebra,vi får bestämma helt själva.Men för att en sätesförlossning ska kunna genomföras är det så mycket som ska klaffa.

Att bebisen inte är för stor,vilket han inte är.

Att man har ordentliga värkar.

Att man ska ha födit normalt innan,vilket jag har.

Att mitt bäcken är tillräckligt stort för o klara av en sådan förlossning.


Dom utför ju mer kejsarsnitt än sätesförlossningar o det finns risker med både och såklart.Huvudet måste ju ut fort vid sätesförlossning för att inte bebisen ska få syrebrist o man kan spricka en del..

Så vi bestämde att jag skulle göra en bäckenrönten för o se om min kropp överhuvudtaget skulle klara en vanlig förlossning.Tror vi redan bestämt oss ändå men om det nu visar sig att jag är för liten så kan jag faktiskt säga det till mig själv,att det inte hade gått även om jag velat!

Så på måndag ska vi tillbaka för o se vad bilderna visat o för o ta ett beslut.

Bestämmer vi kejsarsnitt så bokar vi även en tid för detta,så kommer förmodligen bli en vecka innan beräknad födelse,alltså om knappt två veckor!!


Så efter en hel dag på sjukan utan vatten eller mat,efter en natt med kass sömn o bricanylinjiceringen så var jag jävligt skakig o trött så det satt bra fint med ett par liter vatten,mat,ostbågar o sömn.Har mått lite illa inatt så blir en lugn dag tror jag.Jonas o My är o badar i Kumla.Skulle behöva åka en sväng till marieberg,behöver massa grejjer till mig själv men får se om jag har lust.Är säkert fler idioter där idag när det spöregnar o löningen  kommit in på kontot..  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 6 maj 2015 20:18

Ett halvår har snart gått!!Jag har längtat så efter att Arvid ska bli 6 månader o snart är han det så kan någon stoppa tiden lite nu? Jo man borde tagit vara på tiden lite bättre o levt i nuet istället för o sukta framåt kanske en del tycker men de...

Av Marie - 9 februari 2015 20:13

Arvid har nu snart hunnit bli tre månader(nästa tisdag för o vara exakt).Tiden har gått sjukt fort ,som den ju alltid gör.Har nästan glömt hur allt gick till!Ska skriva lite av det jag kommer ihåg iallafall! Han kom ju den 17e november 09:42 med pl...

Av Marie - 8 januari 2015 10:27

Jag skriver ett snabbt inlägg nu medan Chefen sover.Vill bara skriva att vi mår bra o allt gick toppen med snittet o allt!Det är inte lätt o blogga just nu men ett längre inlägg kommer snart,jag lovar! Arvid är en underbar liten pojke som snart bli...

Av Marie - 16 november 2014 14:20

Imorrn så här dags är det över.Då är Lillebror faktiskt här!! Känslan jag hade i fredags har gått över lite.Nu är jag redo o tänker inte så mycket på det.Dock tror jag att jag är lite nervös för jag går o småäter hela tiden,det är ett sätt o döva n...

Av Marie - 14 november 2014 10:38

Fredag idag redan.PÅ måndag är det dags.Kan inte fatta det själv,känns så overkligt på nåt vis.Börjar bli nervös.Inte för att vi ska bli tvåbarnsföräldrar tror jag,utan för själva grejen med snittet.Vet inte varför.Men det kommer gå bra det är jag sä...

Ovido - Quiz & Flashcards