Alla inlägg under oktober 2011

Av Marie - 31 oktober 2011 11:52

Det är över en månad sen jag bloggade.Tiden räcker inte riktigt till  så det kommer förmodligen dröja mellan inläggen.Idag är dagis stängt så vi är lediga så jag passar på o skriva lite medans My sover middag.


Kvällarna ägnas åt långpromenad o lite vardagslydnadsträning med Lowa.Går ut när vi nattat My o är ute ca en timma o när jag är tillbaka känns det inte så schysst mot Gubben o sätta sig vid datorn.Ligger efter en hel del med bloggläsande.Har en hel drös med inlägg o läsa o vill ju gärna kommentera,började så smått igår med detta..


Så vad händer..Eftersom det gått så lång tid kommer jag inte ihåg allt.Vi har ju lämnat bort My till Mamma två gånger nu då hon sovit över.Första gången var vi ute o åt kinamat o hyrde en film o däckade i soffan.Skönt med sovmorgon,framförallt.My hade det jättebra hos Mormor o sov ända till nio på morgonen,vilket hon sällan gör hemma!O ihelgen var hon där igen o hon ville knappt åka hem igen,hon grinade när vi åkte därifrån!Gubben o jag firar nämligen åtta år idag så vi passade på o mysa o fira i helgen med skitgod mat härhemma,film o den obligatoriska "däcka i soffan"!Gubben drog iväg o jagade i går morse så jag tog en skön sovmorgon,gick upp o åt frukost helt själv,städade,slöade i soffan mm.Bara vi med barn förstår hur underbar härligt det är o få vara hemma helt själv ,äta frukost i lugn o ro grejja utan stress o göra absolut ingenting!!Självklart är det underbart o ha sin familj hemma också men ibland måste man få samla energi alldeles ensam!


För några helger sen drog jag ,jenny o Mlain iväg o red islandshäst.Innan My kom till världen red vi islänning säkert en gång i halvåret på samma ställe.Så nu har det vart ett aldeles för långt uppehåll.Har ju inte ridit på typ ett år o sist var ju när Tant Ida fick tokspel så jag var allt lite nervös innan trots att jag vet att hästarna är väldigt snälla o trygga.Jag kom först på plats så medan vi väntade på Jenny o Malin fick jag äran att välja häst först.Eftersom Malin är lite ovan så fick hon den lugnaste hästen så då var två fuxar kvar o välja på,en lite mindre o en lite större,så jag tog det lilla stoet eftersom Jenny är längre än mig så fick hon den stora valacken.O vad min hette har jag inget minne av ;Ruba ellar Ruda typ..När vi väl kom upp försvann nervositeten lite grann.Min lilla kuse visade sig vara  pigg ,lyhörd o töltsäker.Hon var skitpigg i början men när jag bromsade ner henne vart hon lite grinig o sölade sig tillsamman med Malin o hennes kuse o fortsatte så en bra stund fram tills det var dags för galopp.Men först var det dags för tölt,denna underbara gångart!O även här gick det väldigt lugnt men säkerligen för att jag satt o åkte med,senare märkte jag att om jag drev på henne lite så gick det utav bara helvete!Har ridit islänning många gånger o har märkt att dom gärna vill falla in i galopp eller trav om tölten går fär fort ,men inte denna lilla dam hon var väldigt töltsäker!Sen var det dags för galoppen som jag bävat för,förr såg jag alltid fram emot galoppen då den alltid går fort,jävligt fort!Men när vi galopperat en stund o  jag slappnade  av så var det ju helt jävla galet roligt o underbart!Även fast det går sjukt fort så vet man att hästen är snäll,trygg o stabil på foten.Jag skrattde så tårarna sprutade!!Jag var lyckligast i världen den här dagen!!Detta kommer göras om i vår igen!


Annars rullar vardagen på i snabb takt o nu är det vintertid o alldeles för mörkt om kvällarna!Skönt att vintern o kylan dröjer.Förra året kom snön o kyla 20 oktober.Det får gärna var så här skönt ute ett bra tag till gärna hela vintern!Men det är klart,lite snö vill man väl ha så My kan få åka pulka o bygga snögubbe,men inte för mycket o inte för länge!


Nu väntar jag på att My ska vakna så vi kan äta lunch.Hon somnade lite sent igår o vaknade alldeles för tidigt i morse så när vi hade lekt med Gustav o Johanna var hon helt slut så medans jag lagade korv o makaroner slocknade hon på soffan.I efetrmiddag tänkte jag slå på stort o laga en helt ny maträtt fär våran familj,är ju väldigt ofta man äter samma mat jämt o man tröttnar ju på det så nu letade jag rätt på recept på Cowboysoppa!!Smakar det gott ska ni få receptet.O på söndag blir det kalops vilket vi aldrig gjort här hemma.Det är ju helt ljuvligt så jag fattar inte varför vi aldrig gjort det,antagligen för att det tar halva dagen o göra.


Jaja,hoppas vi hörs snart igen!

  




Ovido - Quiz & Flashcards