Alla inlägg under oktober 2014

Av Marie - 25 oktober 2014 09:24

Igår var jag på ultraljud på usö.Var helt oförberedd på att jag skulle få vara på sjukan hela dagen.Anledningen var att min barnmorska var väldigt osäker på om Lillebror låg åt rätt håll,alltså med huvudet neråt.

Pappa var snäll o gick upp i ottan o kom hit o var med My innan han åkte till jobbet.(Hon är leedig från dagis på fredagar)

Det visade sig att Lillebror faktiskt ligger med rumpan neråt så ett vändningsförsök skulle göras ganska omgående.Jag fick lite panik då Jonas var på jobbet o pappa skulle iväg o jobba.Dom förvarnade mig om att det kunde bli en del väntan.Så i panik ringde jag efter Jonas som fick lämna allt på jobbet o till pappa som fick ta semester.Älskade pappa!!

Ringde Johanna o frågade om vi kunde låna en bilbarnstol eftersom Mys var i min bil.O det fick vi så slapp dom sitta inlåsta hos oss hela dagen!TACK!!!

Först fick jag sitta med ett ctg som kollar bebisens hjärtljd,som såg bra ut.

Fick sen vänta en stund på läkaren,som informerade o vad som skulle hända.

Sen gick jag till förlossningen för o vänta på en barnmorska för att få ett rum.O vart fan var Jonas??Panik!!

Till slut hittade vi varann iallafall.O vi fick ett rum o en jätterar barnmorska som tog blodtryck.Mer väntan på att läkaren skulle ringa.Till slut var det dags för en spruta i skinkan.Bricanyl som gör att livmodern slappnar av.Dom varnade mig för att man fick en otäck effekt,att man skulle få hjärtklappning o börja skaka.

O ja för er som nån gång haft panikångest så kan jag säga att det var som o få en panikångestattck injicerat fast utan själva ångesten.O jag som haft panikångest i många år för ett par år sen fick en flashback om hur det var då..Fy fan!!Men fokuserade på att ta det lugnt o andas o det gick över på fem,tio minuter.

Sen kom två läkare o barnmorskan för o göra vändningsförsök.Det gjorde inte ont alls men tyckte det var lite obehagligt,man får även där fokusera på  andas.Dom höll på några minuter men insåg snabbt att Lillebror inte gick o rucka på,envisa unge!

Sen fick vi ligga kvar ett tag till för o ha koll på hans hjärtljud.

Tillbaka till spec mödravården för mer väntan på läkaren.

Sen fick vi komma in till henne igen för o prata om hur förlossningen ska gå till. Hon informerade om både sätesförlossning o kejsarsnitt.Redan innan hade jag nästan bestämt mig för kejsarsnitt.Läkaren var jättebra,vi får bestämma helt själva.Men för att en sätesförlossning ska kunna genomföras är det så mycket som ska klaffa.

Att bebisen inte är för stor,vilket han inte är.

Att man har ordentliga värkar.

Att man ska ha födit normalt innan,vilket jag har.

Att mitt bäcken är tillräckligt stort för o klara av en sådan förlossning.


Dom utför ju mer kejsarsnitt än sätesförlossningar o det finns risker med både och såklart.Huvudet måste ju ut fort vid sätesförlossning för att inte bebisen ska få syrebrist o man kan spricka en del..

Så vi bestämde att jag skulle göra en bäckenrönten för o se om min kropp överhuvudtaget skulle klara en vanlig förlossning.Tror vi redan bestämt oss ändå men om det nu visar sig att jag är för liten så kan jag faktiskt säga det till mig själv,att det inte hade gått även om jag velat!

Så på måndag ska vi tillbaka för o se vad bilderna visat o för o ta ett beslut.

Bestämmer vi kejsarsnitt så bokar vi även en tid för detta,så kommer förmodligen bli en vecka innan beräknad födelse,alltså om knappt två veckor!!


Så efter en hel dag på sjukan utan vatten eller mat,efter en natt med kass sömn o bricanylinjiceringen så var jag jävligt skakig o trött så det satt bra fint med ett par liter vatten,mat,ostbågar o sömn.Har mått lite illa inatt så blir en lugn dag tror jag.Jonas o My är o badar i Kumla.Skulle behöva åka en sväng till marieberg,behöver massa grejjer till mig själv men får se om jag har lust.Är säkert fler idioter där idag när det spöregnar o löningen  kommit in på kontot..  

Av Marie - 16 oktober 2014 09:28

Nu mår jag sådär som jag gjorde i början av graviditeten.Illa!!!O tanken på mat får mig o vilja spy.Igår tänkte jag stoppa fingrarna i halsen men jag hatar o spy så jag hoppade av den tanken.Så har sovit som ett arsel inatt.

Den enda maträtt jag är sjukt sugen på är en fet köttbit med pommes,pepparsås med en god sallad med fetaost i.Ska nog beställa det till helgen!!Vore trevligt med mättnadskänsla igen.Dessutom blir magen förstoppad av järnpillrena som jag måste ta.

Vi har ätit skitmat två dagar i rad.I tisdags Mamma scans bajsköttbullar.Alltså hur äckligt är inte det??Det smakar lika illa som det luktar.Typ där började illamåendet o det blev inte bättre av onsdagens maträtt;fiskäckelpinnar med potatismos.Fy fan.

Men ibland orkar jag inte tänka ut nån mat så då blir det enklast möjliga.O det är i princip bara jag som anstränger mig med matlistan, får till svar när jag frågar vad vi ska äta, av Jonas"Vet inte,vad är du sugen på?" Suck!O frågar jag My får jag oftast till svar; "Bajs"(Ibland drar hon till med tacos också) o Bajs har vi ätit två dagar i rad nu o aldrig mer.Nu ska vi äta riktig mat.Ska jag orka med en förlossning måste jag äta ordentlig mat.Så ge mig en fet köttbit i helgen så orkar jag föda sen!!!


Imorrn får vi finbesök av Camilla,Ebba o lilla Fanny som vi ännu inte träffat.Ska bli så mysigt o träffa dom o framförallt Fanny som vi inte hälsat på än.


Nu blir det barnmorskebesök sen får jag fanimej åka till ica o köpa frukt så magen blir glad!

Av Marie - 13 oktober 2014 08:51

Igår bakade jag o My syltgrottor.Finns många olika varianter men här är vårat favoritrecept med marsanpulver i!Blir mer vaniljig smak o krispigare på nåt visVi använder små formar,tycker det blir för mastigt med stora grottor och så orkar man ju fler!.Mumma!!!


Blir ca 20-22 st om man gör små grottor.


250 gr rumsvarmt smör

1,5 dl socker

1,5tsk bakpulver

4,5 dl vetemjöl

1dl marsanpulver

Valfri sylt.Vi använder ekologisk hallonsylt men är lika gott med tex blåbärssylt!


Ta fram smöret i god tid innan bakning så det blir smidigt att arbeta med!

Rör smör och socker smidigt.

Blanda marsanpulver,bakpulver och mjöl och rör sedan ner det i smör/sockerblandningen.

Arbeta ihop till en deg.

Rulla till kulor till den storlek du vill ha o lägg i bakformar.

Tryck en grop i varje kula(brukar göra en ganska stor grop så det får plats mycket sylt!)

Lägg i sylt i varje grop.

Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i 10-12 minuter.  



Av Marie - 12 oktober 2014 15:19

Fyra veckor kvar till BF !Tiden går sjukt fort o om 6 veckor är han garanterat här,Lillebror!


I helgen har vi satt ihop spjälsängen , bäddat den o satt ihop skötbordet,tvättat massa bebiskläder o My har varit väldigt engagaerad i allt.Hon längtar så mycket!!Det är bara BB väskan kvar o packa.Mys väska har vi packat o ställt hos pappa eftersom det säkerligen är han hon får vara hos när det är dags.Han har närmast o har lättast o komma hit fort.

Har haft ont som fan igår och idag,har även haft sammandragningar och förvärkar,värst var igår!Så idag är en riktig slappardag,kan inte göra annat.Men när huvet är dumt får kroppen lida.Mockade o borstade hästarna igår.Ja själva borstandet är inte jobbigt men det är mycket böja sig ner o kratsa hovarna är inte lätt..Mockningen var riktigt jobbig igår,var helt slut o fick såklart ännu ondare.O senare tog jag o My en promenad.Tycker det är så otroligt skönt med promenader,att få komma ut o röra på sig o få frisk luft,men sen var det bara o lägga sig i soffan.Idag har jag ont i vänster ljumske,går o felbelastar o får ont i höger höften också.Så ge mig en rullstol,tack!!


Ska bli så jävla skönt o få tillbaka sin kropp igen.Att kunna röra sig som folk o kunna böja sig o resa sig upp.Att kunna gå på promenad utan o bli döende.Att kunna mocka som vanligt utan att det tar hundra år.O vad härligt o ta en ridtur,det är verkligen nåt jag längtar efter!!!Men snart såå!!!


På torsdag ska jag till barnmorskan för vägning(har gått upp 12 kg denna gång,med My gick jag upp 22kg!!!Hur fan stog jag ut??) o blodprov,lyssna på hjärtljud o skriva förlossningsbrev.Det är till för om man har några speciella önskmeål inför förlossningen.Vet inte riktigt om jag har några.Det är väl bara o åka dit o se vad som händer o ta det därefter.Sist klarade jag mig med bara lustgas.Hann inte ta nåt annat eftersom My hade bråttom ut!Så jag är glad om jag klarar mig på det denna gång också!


Är iallfall säker på att vi inte tänker åka hem när vi väl är där.My hade som sagt bråttom ut o när vi kom in första gången hade jag öppnat mig 1 cm.Normalt öppnar man sig ca 1cm i timmen så dom skickade hem oss för o vila.Men hann vila ca en kvart sen vart värkarna ännu värre o tätare o jag började blöda så då var det bara o åka in på en gång.Det visade sig att jag öppnat mig 8 cm till från det att vi åkte därifrån o kom tillbaka,tog ca 1-1,5 timma!!Då var det bråttom!!


Jisses!!!  

Ovido - Quiz & Flashcards