Direktlänk till inlägg 13 oktober 2014

Syltgrottor

Av Marie - 13 oktober 2014 08:51

Igår bakade jag o My syltgrottor.Finns många olika varianter men här är vårat favoritrecept med marsanpulver i!Blir mer vaniljig smak o krispigare på nåt visVi använder små formar,tycker det blir för mastigt med stora grottor och så orkar man ju fler!.Mumma!!!


Blir ca 20-22 st om man gör små grottor.


250 gr rumsvarmt smör

1,5 dl socker

1,5tsk bakpulver

4,5 dl vetemjöl

1dl marsanpulver

Valfri sylt.Vi använder ekologisk hallonsylt men är lika gott med tex blåbärssylt!


Ta fram smöret i god tid innan bakning så det blir smidigt att arbeta med!

Rör smör och socker smidigt.

Blanda marsanpulver,bakpulver och mjöl och rör sedan ner det i smör/sockerblandningen.

Arbeta ihop till en deg.

Rulla till kulor till den storlek du vill ha o lägg i bakformar.

Tryck en grop i varje kula(brukar göra en ganska stor grop så det får plats mycket sylt!)

Lägg i sylt i varje grop.

Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i 10-12 minuter.  



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 6 maj 2015 20:18

Ett halvår har snart gått!!Jag har längtat så efter att Arvid ska bli 6 månader o snart är han det så kan någon stoppa tiden lite nu? Jo man borde tagit vara på tiden lite bättre o levt i nuet istället för o sukta framåt kanske en del tycker men de...

Av Marie - 9 februari 2015 20:13

Arvid har nu snart hunnit bli tre månader(nästa tisdag för o vara exakt).Tiden har gått sjukt fort ,som den ju alltid gör.Har nästan glömt hur allt gick till!Ska skriva lite av det jag kommer ihåg iallafall! Han kom ju den 17e november 09:42 med pl...

Av Marie - 8 januari 2015 10:27

Jag skriver ett snabbt inlägg nu medan Chefen sover.Vill bara skriva att vi mår bra o allt gick toppen med snittet o allt!Det är inte lätt o blogga just nu men ett längre inlägg kommer snart,jag lovar! Arvid är en underbar liten pojke som snart bli...

Av Marie - 16 november 2014 14:20

Imorrn så här dags är det över.Då är Lillebror faktiskt här!! Känslan jag hade i fredags har gått över lite.Nu är jag redo o tänker inte så mycket på det.Dock tror jag att jag är lite nervös för jag går o småäter hela tiden,det är ett sätt o döva n...

Av Marie - 14 november 2014 10:38

Fredag idag redan.PÅ måndag är det dags.Kan inte fatta det själv,känns så overkligt på nåt vis.Börjar bli nervös.Inte för att vi ska bli tvåbarnsföräldrar tror jag,utan för själva grejen med snittet.Vet inte varför.Men det kommer gå bra det är jag sä...

Ovido - Quiz & Flashcards