Alla inlägg under december 2010

Av Marie - 25 december 2010 13:56

God jul på er alla i efterskott!


Om ni undrar vad jag sysslar med så lider jag av grav beslutsångest!Har bestämt att vissa inlägg får vara lösenordsskyddade.Så ni som har ett lösenord så är det det som gäller vid dom inlöggen!


Sriver mer senare!

Av Marie - 13 december 2010 13:36

Lagom till Luciadagen blev My sjuk (igen jag vet!!).Kraken fick världens diarré och kräktes igår.Så vi får snällt stanna hemma idag o imorrn.Snuttan skulle vara tärna på dagisets luciatåg i eftermiddag.Men men det blir ju fler lucior1Hon mår prima nu o äter jättemycket,vilket hon inte gjort på jättelänge.Hon har väl förmodligen haft ont i magen..Vi får fira lucia ikväll istället så får My ha sitt linne,glitter i håret o tärnljus som min älskade Mamma köpt till henne.Bild kommer!

From nästa inlägg blir det lösen på bloggen!

Av Marie - 8 december 2010 07:14

Vad kul det hade vart o få jobba i en hel månad utan o vara sjuk eller vabba(=vård av barn) eller åtminstone en hel vecka!Förrförra veckan var jag hemma med My tors o fre för kraken var jätteförkyld o hade 40 graders feber tors,fre o lördag.Veckan efter var jag hemma mån o tis för att jag drabbats av ännu en asförkylning med feber.My var hemma på måndagen också o så fick jag hämta henne tidigt på tisdagen för fröknarna tyckte hon var hängig.O nu är det dags igen.I måndags kände jag en grym magkatarr vakna till liv.Har haft strul med magkatarr förr men det senaste året har jag knapp haft nånting o när jag väl haft det har det slagit till ordentligt o jag har varit helt sänkt.Så var det dags i måndags.Kunde inte äta o hade svinont i magen men åkte till jobbet ändå.Framåt tio började jag må riktigt dåligt o det snurrade i skallen o jag var likblek i ansiktet trots sminket.Fick kväljningar så jag var tvungen o försöka spy men inget hände.På kvällen kräktes jag tre gånger.Trodde först det var magsjuka men kändes inte så utan som en rejäl magkatarr.Googlade lite o kom fram till att man kan spy av magkatarr.Kul!Dags o skaffa medicin för eländet..?Så jag har varit hemma från jobbet tis o idag ons.Har inte kräkts nåt mer men har ont som fan i magen o är skakis pga va att jag ätit dåligt.Får bara i mig vätska,riskakor o frukt.Fy fan säger jag för det här!


Så vad händer mer?

Ska skriva ett eget inlägg om My`s utveckling mm för nu händet det grejjer!Men jag återkommer om det.


Vi har ju som sagt fått en familjemedlem till.Taxen Taxi!  Hur blev det så här då?Ja Gubben har tjatat länge om o skaffa sig en jakthund men jag har sagt nej för jag vill inte ha två hundar.Har sagt att han får vänta tills den hemska dagen då Lowa vandrar vidare(snälla Gud låt det ta låååång tid!!!).Men nu fick han pengar i 30 års present o så råkade en kamrat till honom nämna att hans arbetskamrat hade en 7 månader tax till salu.O jisses vilket tjat det blev.Till slut fick jag ge med mig.Vi bestämde oss för  prova o se hur det funkar med allt.Så vi drog iväg till Nora för o  träffa eländet.Jag hade inte så höga förväntningar o jag var rätt negativ till hela grejjen.Men när vi klev in hos familjen möttes vi av den sötaste taxen ni kan tänka er!O naturligtvis valde han mig o My som  sina favoriter.Han bänkade sig direkt i mitt knä o gosade som bara den.Ja jag ändrade uppfattning rätt fort till Gubbens stora glädje.O My o han gillade varandra direkt.Så nu har vi en tax också!Han o Lowa älskar varandra.Lowa är som en mor för honom.Däremot är inte My så imponerad längre,hon verkar tycka han är lite jobbig o så blir hon lite avundsjuk när han vill gosa o ha uppmärksamhet av oss.Hon kan bli lite hårdhänt mot honom o man får säga till henne på skarpen ibland.Lowa är hon jättesnäll mot men det kanske är för att hon varit med hela tiden o hon var först.Taxi har ju kommit senare o hon kanske ser honom som en lillebror  o en rival.Men man får försöka vara bestämd men ändå låta henne vara med när Taxi vill gosa , o vägleda henne rätt så att hon ska klappa o krama honom istället för o putta bort honom,dra honom i huden o slå grejjer i huvudet på honom.Hittills har det inte funkat så bra o hon säger bara "NÄÄEE!!"när jag ber henne klappa eller krama honom istället.Det ger sig säkert med tiden.Men jag vill inte att Taxi blir rädd för barn heller.Han är ju väldigt snäll o gör inget när hon är hård mot honom.Jag tycker det är jätteviktigt att barn är snälla mot djur o det gäller även för My.Men som sagt har hon varit lugn,snäll o förståndig med andra djur.Det är bara Taxi som hon varit dum mot men jag hoppas det bara handlar om avundsjuka o att det ger sig snart genom att vi är lugna men bestämda o konsekventa.

Miranda(kissen) är jävligt missnöjd med Taxi också.Första dagarna kom hon iallafall ner för o äta o gå på toa men då vart han hysterisk o jagade o skällde åt henne så hon blev skiträdd.Han är den enda som lyckats få henne rädd.Miranda skrämmer man inte så lätt kan jag säga.Nu törs hon inte gå ner längre när han är inne.Hon går bara ner på dagarna när hundarna är i vårat uteförråd(anledningen till det är att Taxi är valp o gnager en del o  att han inte är 100% rumsren än) o på natten när Taxi sover i sin bur(av samma anledning som förrådet).Tyvärr har detta resulterat i att hon bajsat på golvet(hennes lådor är på nedervåningen).Har sagt att vi måste ställa upp en låda till henne eftersom att hon inte törs gå ner till sina lådor  men Gubben vill inte gå med på det då han tycker det är äckligt med kattlådor överallt,han tycker det är bättre o försöka få henne o komma ner..Men enligt mig är det omöjligt,för har Miranda blivit skrämd en gång är det svårt o få henne o inte vara rädd.Tvingar jag ner henne kommer hon antagligen vara rädd o förbannad på mig i ett halvår o jag kommer förmodligen se ut som jag försökt skära upp handlederna..Så ja vi är lite oense om det hela men förmodligen kommer jag få som jag vill i slutändan eller så löser det sig ändå.

Hundkraken har dragit på sig en rejäl urinvägsinfektion.Det började för två veckor sen.Han kissade blod o han kissade inne.Vi åkte till veterinären med honom o han fick medicin o han slutade kissa blod o kissa inne.I söndags avslutades medicineringen o i måndags kissade han blod o kissade inne igen.Så imorrn ärr det dags för ett veterinärbesök igen.Hoppas det inte är nåt trassel med njurarna bara !


Här är han:   Här har han somnat på Lowa!  

 



Taxi!  


Inom kort kommer jag lösenskydda bloggen så ni som läser den o som vill fortsätta med det får höra av er på facebook,sms,mail eller på nåt annat vis för o få lösenord.Det kan dröja några veckor för jag är ju tyvärr inte så internetflitig längre så det är ingen panik.

Här är mailadressen:mariemanstrom@yahoo.se


Uppdatering om My kommer då också!


Kram på er

Ovido - Quiz & Flashcards